Waarom sommige mensen hun grenzen moeilijk voelen
Sommige mensen lijken feilloos aan te voelen wat goed voor ze is. Ze merken snel wanneer iets energie geeft of juist energie kost. Ze voelen duidelijk: dit wil ik wel, dit wil ik niet. Alsof er ergens vanbinnen een heldere grens loopt die meteen zichtbaar wordt zodra je eroverheen gaat.
Maar voor veel mensen werkt het niet zo.
Veel mensen gaan gewoon door. Niet omdat ze geen gevoelens hebben, maar omdat ze vaak pas merken dat iets te veel was wanneer hun lichaam allang signalen aan het geven is. Omdat ze gewend zijn geraakt aan aanpassen. Aan doorgaan. Aan sterk zijn. Aan niet zeuren. Aan eerst kijken naar wat anderen nodig hebben.
Lichamelijke signalen van overprikkeling en stress
Je raakt overprikkeld. Moe. Geïrriteerd om kleine dingen. Je hoofd voelt vol, je lontje kort. Soms moet je huilen zonder precies te weten waarom. Soms voel je juist helemaal niks meer. Alleen nog leegte of afstand. Alsof je jezelf ergens onderweg bent kwijtgeraakt
Veel mensen denken dat grenzen aangeven betekent dat je vaker “nee” moet zeggen. Maar eigenlijk begint een grens veel eerder. Niet bij het uitspreken ervan, maar bij het voelen ervan. En dat is misschien wel het moeilijkste stuk.
Waarom gevoelige mensen vaak langer doorgaan
Sommige mensen hebben al jong geleerd dat er weinig ruimte was voor hun eigen behoeften. Misschien werd er thuis veel van je verwacht. Misschien voelde je al vroeg verantwoordelijkheden die eigenlijk te groot waren. Misschien leerde je dat emoties lastig waren, overdreven of onhandig.
Of misschien ben je simpelweg iemand die alles oppikt. Je voelt stemmingen voordat iemand iets zegt. Je merkt kleine veranderingen in toon, gezichtsuitdrukking of sfeer. Je voelt wanneer iemand teleurgesteld is, gespannen of zich terugtrekt. En zonder dat je het doorhebt, ga je daarop bewegen.
- Je past je aan.
- Je houdt rekening met anderen.
- Je probeert het goed te doen.
- Lief en sterk te blijven
Alleen raak je onderweg soms steeds verder verwijderd van jezelf.
Wat voel jij eigenlijk nog, onder al dat aanpassen?
- Waar ligt jouw grens voordat je uitgeput raakt?
- Wanneer wordt “even volhouden” eigenlijk te veel?
- En hoe vaak negeer je ongemerkt de signalen van je lichaam?
Want grenzen ontstaan zelden ineens. Je lichaam fluistert vaak al veel eerder.
- In spanning in je buik.
- Vermoeid wakker worden.
- Moeite hebben met concentreren.
- Sneller geïrriteerd raken.
- Een druk gevoel op je borst.
- Onrust die je niet goed kunt verklaren.
- Geen zin meer hebben in contact.
- Het gevoel dat alles ineens te veel is.
Alleen praten we daar vaak overheen met gedachten als:
- “Niet zo aanstellen.”
- “Anderen hebben het ook druk.”
- “Nog even doorzetten.”
- “Het komt straks wel.”
Tot je eigenlijk niet meer weet hoe echte rust voelt.
Wat ik vaak zie, en ook herken vanuit mezelf, is dat gevoelige mensen ontzettend goed kunnen aanvoelen hoe het met anderen gaat, maar veel minder goed hebben geleerd om stil te staan bij zichzelf. Ze voelen de ander direct. Maar hun eigen grens merken ze vaak pas achteraf.
Pas wanneer de batterij leeg is.
Pas wanneer ze uitvallen.
Pas wanneer het lichaam niet meer mee wil.
En misschien is dat ook niet zo gek.
Als verbinding altijd belangrijker is geweest dan jezelf voelen, dan leer je automatisch om jezelf een beetje uit te zetten. Terwijl echte verbinding juist begint op het moment dat je jezelf niet meer hoeft kwijt te raken om dichtbij de ander te blijven.
Grenzen aangeven begint bij luisteren naar jezelf
Het betekent alleen dat je jezelf serieuzer mag nemen. Dat vermoeidheid óók informatie is. Dat twijfel soms al genoeg zegt. Dat je niet altijd een perfecte uitleg hoeft te hebben waarom iets niet goed voelt.
En vooral: dat je niet hoeft te wachten tot je lichaam je dwingt om stil te staan. Misschien begint het niet met grote veranderingen. Niet met ineens overal “nee” op zeggen. Maar gewoon met af en toe even stoppen. Met eerlijk naar binnen kijken en jezelf eens te vragen:
- Hoe gaat het eigenlijk écht met mij?
- Waar heb ik behoefte aan?
- Waar voel ik spanning?
- Wil ik dit wel of voel ik vooral schuldgevoel?
- Doe ik dit vanuit rust of vanuit aanpassen?
Vaak weet je lichaam het antwoord al veel eerder dan je hoofd. Je mag alleen opnieuw leren luisteren. Zodat jij je grenzen leert aanvoelen en hoe je deze aan kunt geven op een manier die bij jou past.
En wil je hier graag hulp bij, lees dan hier rustig verder.